what's here is hereit is all to my heart contentnot to brag not to lowmay it be true or may it not

~DAMAI~

Salam.

Sementara rahmat masih ade, sebelum kekhilafan aku yang cepat no lupe ni merampas, aku rase nak sampaikan apa yang aku da bace kat kawan-kawan aku sumer. InsyaAllah.


Cover itu buku.

Today, I read Damai from JS. The first story was written by Saidatul Saffa. She's also the author of Kemilau Mutiara Raudhah ( a very fine story).Damai is about a Malaysian girl, Naseema who went to Turki to write her thesis about Turki Uthmaniyyah legacy. I read the intro of the story with mushy-dewy feelings and  flowers all over coz she met a Turks guy ( i imagined that he's handsome) and it looks like they like each other. But then, the story started to get into the gist. Nas went to Busra ( a place in Turki). There, she got involved in an usrah with the local girls. This is where my heart really, really, really, really, really really, really touched.God knows that I'm not good with words, so I'll just share the words from the novel.


"Islam itu maksudnya sejahtera. Islam itu cahaya. Islam itu bukan sekadar solat, puasa, zakat dan jihad. Islam itu cara kita makan, tidur. Bahkan Islam itu juga cara kita berjalan, bercakap. Islam itu mencari ilmu dan mengamalkan ilmu itu. Islam itu juga kehakiman, negara dan juga politik.Islam itu hidup kita sendiri. Daripada dalam diri kita hinggalah apa yang ada di sekeliling kita. Islam itu apabila diri dan hati kita rasa tenang dalam apa jua keadaan. dan Islam itu, semuanya kebaikan , yang menggalakkan kebaikan dan menyukai kebaikan. Tapi..dosa itu menyebabkan hati kotor. Dan hati rasa gundah-gulana.    
Islam itu apabila kita rasa damai di sini...   (pada hati la tu)
~Damai~    
Memang ter-tacing aku di situ. Se-Islam manakah aku? Amalanku pecer? Tuturkata? Pergaulan? Aku mahu menjadi Islam yang through and through. Muslim dan mukmin mungkin juga mujahid. Masihkah di takuk lama atau sudah terjerumus lebih jauh ke dalam lembah? Even da banyak kali terfikir perihal ni,(dan ada juga rasa risau) tapi apa usaha aku? Macam tiada saja. Selamba betul aku.    
Kata-kata di dalam Damai ini yang membuka hati aku untuk memaafkan orang itu. Marahkah aku? Dendamkah? Aku sendiri tak pasti. Kenapa perlu memaafkan? Kerana maaf itu buat aku lebih lapang. Yang sebenarnya, orang yang perlu diberi maaf adalah aku. Ya, aku bersalah padanya. Harap dia memaafkan aku. Sungguh. Aku juga ingin mohon maaf pada kalian, kawan-kawanku. Aku ini orangnya memang sembrono saja, maaf ya. Usah segan usah sombong jika benar kita yang salah. Teringat karya Jude Deveraux- Wild Orchids. Only forgiveness can underspell the devil’s curse. Bukan mau mengatakan ‘the devil’ itu punya kuasa tapi maaf. Kuasa maaf itu datang dari hati. Hati itu dari Ilahi bukan?    
notabuku1: mahapler bahasa caca - marba. Cant help it. jgn gebang hebat2 psl Israel laknatullah lau ko sirik bg fund kat dorang...
notabuku2: engineers tersebut da msuk. ;)

2 comments:

☆与王ㄗ王ㄒ☆ said...

salam..wow...nampaknya best la buku ni..

~anchor~ said...

amat best ye.
pminat JS kne bace!
haha